تبلیغات

علی شریعتمداری (تولد ۱۳۰۲، شیراز)، استاد تعلیم و تربیت


علی شریعتمداری در شیراز متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رسانید. سپس تحصیلات خود را در رشته  فلسفه و علوم تربیتی دنبال کرد و در ۱۳۳۲ هـ .ش درجه لیسانس گرفت.  به طور همزمان نیز  در رشته علوم  قضایی مشغول تحصیل شد و در ۱۳۳۵ هـ .ش در آن رشته‌ فارغ التحصیل گردید. در همان سال برای ادامه تحصیل به امریکا رفت و  در دانشگاه میشیگان در رشته آموزش متوسطه به تحصیل پرداخت و  در ۱۳۳۶هـ .ش فارغ التحصیل گردید. دکترای فلسفه، تعلیم و تربیت و  برنامه‌ریزی درسی را  نیز در ۱۳۳۸ هـ .ش از دانشگاه تنسی دریافت کرد.


دکتر شریعتمداری پس از بازگشت به وطن، از  ۱۳۳۹ هـ .ش به عنوان دانشیار علوم تربیتی دانشگاه شیراز مشغول تدریس شد. از ۱۳۴۳ هـ . ش به عنوان استاد علوم تربیتی با  دانشگاه اصفهان و طی سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶هـ .ش  به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایندیا و تنسی به همکاری پرداخت. از ۱۳۵۸ هـ .ش تاکنون نیز در دانشگاه تربیت معلم تهران مشغول تدریس است. او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل فعالیت سیاسی علیه رژیم پهلوی چندین بار به زندان افتاد. با پیروزی انقلاب اسلامی، عهده‌دار مشاغلی چون وزارت فرهنگ و آموزش عالی، سرپرست دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، عضو ستاد انقلاب فرهنگی، سرپرست گروه علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو شورای آموزش و پرورش، رئیس فرهنگستان علوم جمهوی اسلامی ایران، عضو شورای پژوهش‌های علمی کشور، سرپرست مؤسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم، عضو شورای پژوهشی دانشگاه اصفهان، عضو هیأت رئیسه انجمن‌های ایرانی تعلیم و تربیت و عضو انجمن روانشناسی ایران بوده است.


دکتر شریعتمداری مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران را نیز دریافت کرده است. از این استاد برجسته آثار ارزنده‌ای در زمینه تألیف و ترجمه باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به تألیف کتاب‌های «آمادگی تربیتی معلمان مدارس ابتدائی در ایران»، «ارزیابی شخصیت در مناسبات انسانی»، «اصول فلسفه تعلیم و تربیت»، «انقلاب فرهنگی  و آزادی دانشگاه»، «تعلیم و تربیت اسلامی»، «تعلیم و تربیت در اسلام و اصول اخلاقی اسلام»، «جامعه و تعلیم و تربیت»، «چند مبحث در برنامه ریزی درسی»، «دو گفتار»، «رسالت دانشگاه و تعهد روشنفکر»، «روانشناسی تربیتی»، «روشنفکر کیست؟»، «شناخت»، «مقدمه روانشناسی»، «نقدی بر فلسفه مادی دیالکتیکی و ویژگی‌های نظام توحیدی»، « اصول تعلیم و تربیت«، «سیاست و خردمندی»، «رسالت تربیتی و علمی مراکز آموزشی«، «پرورش تفکر»، «نقد آراء برخی از دانشمندان معاصر» و «نقد و خلاقیت در تفکر» و ترجمه کتاب‌های «اصول راهنمایی و مشاوره»، «تفکر منطقی – روش تعلیم و تربیت»، « فرهنگ سکوت»، «منطق –  تئوری»، «شیوه‌های فکر» و «تاریخ اندیشه های تربیتی» اشاره کرد.
منبع: سایت مفاخر ایران اسلامی